بلاگ

فیش پرینتر / فیش پرینتر

فیش پرینترچیست؟

قصد داریم تا از میان لوازم جانبی کامپیوتر به معرفی فیش پرینتر / فیش پرینتر ها بپردازیم. 

پرینترهای صدور فیش در سال 1998 میلادی وارد بازار تجهیزات فروشگاهی و ماشین های اداری ایران شدند. فیش پرینتر خود به دو نوع تقسیم می شود. سری اول پرینتر حرارتی و سری دوم پرینتر سوزنی می باشد.

معرفی فیش پرینتر حرارتی

برای معرفی فیش پرینتر حرارتی از دسته بندی آن شروع می کنیم. فیش پرینترهای حرارتی که خود به دو نوع  چاپگر حرارتی مستقیم و چاپگر‌های انتقال حرارتی غیر مستقیم تقسیم می شود.

هنگام خرید پرینتر حرارتی حتما به  پورت مصرفی خود دقت کنید زیرا در پورت های خاصی به بازار عرضه شده اند. مکانیسم کار فیش پرینتر حرارتی به این صورت است که فایل مورد نظر بر اثر حرارتی که روی پرینتر یا ترمال هد ایجاد می شود بر روی دستگاه چاپ می شود.

از جمله پورت های اتصال موجود در بازار برای فیش پرینترها می توانیم به پورت موازي (Parallel)، پورت سریال (COM)، پورت USB و پورت شبکه (Ethernet) اشاره کنیم.

دستگاه فیش پرینتر در دو نوع سیاه رنگ و سفید رنگ  و هم چنین در هر دو رنگ موجود هستند که نوع دو رنگ آن به دلیل اینکه  کاغذ دو رنگ در بازار ایران موجود نیست کارایی بیشتری دارد.

فیش پرینتر چیست ؟

از مهم ترین مزایای فیش پرینتر ها می توان به عمر طولانی چاپگر و عدم نیاز به شارژ آن اشاره کرد. به طور کلی فیش پرینتر ها سرعت چاپ بالا و هزینه جانبی کمی دارد حتی هزینه چاپ.

پرینترهای صدور فیش در مقایسه با پرینتر لیزری و پرینتر جوهر افشان جای کمتری را اشغال می کند و حین کار با آن آرامش برقرار می باشد زیرا سروصدایی ندارد.

اکثر پرینترهای حرارتی صدور فیش با پورت های زیر در بازار موجود است که هنگاه خرید باید نوع پورت را انتخاب کنید:
1- پورت موازي (Parallel) : این پورت یک پورت استاندارد جهت اتصال پرینتر میباشد و از مزایای آن عدم نیاز به نصب درایور و سرعت بالای آن می باشد.
2- پورت سریال (COM) : از این پورت معمولا برای مسافت های بیشتر از 15 متر استفاده میشود. سرعت این پورت هنگام پرینت نسبت به پورت های دیگر پایین تر است.
3- پورت USB : مزیت این پورت وجود آن بر روی تمامی لپ تاپ ها می باشد. از این پورت معمولا در صورت عدم وجود پورت پارارل استفاده می شود. اشکال این پورت نیاز به نصب مجدد درایور پرینتر در صورت قطع و وصل کردن سیم و همچنین برد کم آن می باشد.
4- پورت شبکه (Ethernet) : از این پورت معمولا در محل هایی که تعداد کامپیوترها یا پرینترها زیاد است و یا فاصله پرینتر تا کامپیوتر بیشتر از 40 متر است استفاده میشود. قیمت این پورت از سایر پورت ها بالاتر میباشد.

گزینه هایی مانند کاتر خودکار، سرعت چاپ بالا، عمر طولانی، هزینه پایین چاپ، برطرف نمودن مشکل کمبود جا و کاهش هزینه های جانبی (کاغذ ارزان، عدم نیاز به شارژ جوهر و ریبون و عدم نیاز به سرویس) از دیگر مزایای این پرینترها می باشد.
این خصوصیات سبب شده که این پرینترها به طور گسترده در مکان هایی مانند رستوران ها، دستگاه های خود پرداز بانک ها(ATM)، داروخانه ها، تاکسی سرویسها، دستگاه های نوبت دهی، سینماها، فروشگاه ها و … مورد استفاده گسترده قرار گیرد.

لیبل پرینتر چیست ؟

پرینتر مخصوصی که فقط جهت چاپ بارکد روی لیبل ساخته شده است. با استفاده از این دستگاه ها می توان لیبل های دلخواه برای اجناس طراحی کرد تا مصرف کننده و فروشنده راحت تر به اطلاعات کالا دسترسی داشته آن را بیابند و سریعتر کالا را بفروشند و یا در انبار آن را پیدا نمایند.
این پرینتر ها بر دو نوع صنعتی و رومیزی با برند های مختلف عرضه می شوند.
نسخه های صنعتی معمولا در کارخانه های تولیدی بزرگ و نسخه های رومیزی برای تولیدی ها و فروشگاه ها و شرکت های کوچک مورد استفاده دارد. فرق این دو نیز بر توان عملیاتی می باشد. طبیعی است پرینتر های صنعتی گرانتر از لیبل پرینتر های رومیزی هستند.

برخلاف تصور رایج باید بدانید که لیبل پرینتر ها جوهر مصرف نمی کنند. ماده مصرفی این چاپگر ها ریبون است. حالا ریبون چیست؟ ریبون مشابه کاربن آبی رنگ قدیمی ای هست که دیگر همه ما آن را می شناسیم. ولی با این تفاوت که ریبون یکبار مصرف است و وقتی رول مصرف شد در انتها باید دور انداخته شود و یکی جدید بخرید.

لیبل پرینتر ها تا اندازه ای که عرض هد دستگاه اجازه بدهد قابلیت چاپ کاغذ با همان عرض و یا کمتر را دارند و فرقی نمی کند رول لیبلی که تهیه کرده اید به چه اندازه باشد. دو – سه یا حتی بیشتر ردیف ممکن است داشته باشد. مابقی کار یعنی ارسال دستور چاپ لیبل برای چاپ شدن روی لیبل های هر ردیف بر عده نرم افزار می باشد.

مزایای خرید لیبل پرینتر

با توجه به افزایش روز افزون تولیدات و استفاده از مواد اولیه گوناگون و بالا رفتن حجم ورود و خروج مواد اولیه جهت تولید محصولات مختلف و همچنین واردات کالاهای مختلف با برندهای گوناگون نیاز به یک سیستم یکپارچه مکانیزه برای ردیابی، کنترل ورود و خروج و موجودی انبار احساس می گردد.
در حال حاضر بسیاری از سازمان ها و شرکت های بازرگانی و تولیدی با استفاده از تجهیزات توانسته اند بسیاری از مشکلات خود را به راحتی حل کنند. تمامی شرکت ها و سازمان ها می توانند با استفاده از یک لیبل پرینتر، تمام اطلاعات مربوط به کالای تولید شده یا وارد شده را روی برچسب چاپ کند و روی آن کالا نصب کند، که این امر خود کمک شایانی به خریدار در انتخاب کالا خواهد کرد و هم کالای مورد نظر دارای بسته بندی شیک و کامل از نظر اطلاعات خواهد بود و مشتریان چنین کالاهایی با اطمینان بیشتری اقدام به خرید این گونه کالاها خواهند کرد چون مشخصه های مخصوص به خود را دارا می باشند.

با استفاده از لیبل پرینتر می توان بارکد را روی برچسب چاپ کرد تا از طریق این بارکد بتوان این کالاها را ردیابی کرد چه از لحاظ جابجایی، تولید کننده، وارد کننده، تاریخ تولید، ورود و خروج آن و… که یکی از بهترین کارایی های این دستگاه ها به شمار می رود.
اجباری شدن نصب ایران کد بر روی محصولات نیز خود مستلزم آن است که بتوان با دستگاهی این بارکد را چاپ و روی محصول تولیدی یا وارداتی چسباند تا دارای هویت شود. این بارکدها توسط دستگاه های لیبل پرینتر قابل چاپ بوده و مشکلات این قبیل سازمان ها را حل کرده است.

لیبل پرینترها دارای قابلیت های گوناگونی از قبیل چاپ بارکد، چاپ سریال، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، آرم سازمان (لگو)، وزن، رنگ، و… می باشند. می توان یک بسته بندی شیک را با استفاده از برچسب های چاپ شده توسط این دستگاه ها کامل تر کرد که بشتر مورد پسند مشتری واقع شود. گاهی اوقات نیاز به این پیدا میشود که کالای تولیدی صادر شود و این امر نیاز به الصاق بارکد ملی (EAN 13) بر روی محصول تولیدی دارد که این امر نیز با استفاده از همین دستگاه ها امکان پذیر است. و می توان برچسب را به هر زبان و اطلاعات کامل چاپ و روی محصول چسباند. با توجه به این همه کارایی به این نتیجه می رسیم که یک بسته بندی ایده آل، شیک، پر محتوا همراه با برچسب مشخصات کالا توام با بارکد میتواند کمک بسیار زیادی در کنترل ورود و خروج کالا از انبار تولید یا مواد اولیه و… را بکند. و ما بتوانیم همیشه از مقدار موجودی آن کالا و خیلی از اطلاعات فنی آن به صورت آنلاین با خبر شویم. و هر گونه جابجایی آن کالا کنترل گردد.

در سازمان های بزرگ نیاز به کنترل اموال شرکت ها یکی از مشکلات آنها به شمار می رود که بسیاری از این سازمان ها به صورت دستی این امرا انجام می دهند که بسیار وقت گیر و توام با اشتباهات بسیار است. اما می توان با استفاده از سیستم های مبتنی بر بارکد این امر را در زمان کمتر و دقیق تر انجام داد.

توجیه اقتصادی خرید لیبل پرینتر

  • استفاده از بسته بندی مشابه و استفاده از لیبل مشخصات کالا
  • با استفاده از یک بارکد بر روی برچسب می توانید کالای خود را ردیابی کنید
  • می توانید برای کالای خود یک سریال معرفی و از آمار تولید خود با خبر شوید
  • می توانید با استفاده از نرم افزارهای مبتنی بر بارکد، کلیه ورود و خروج کالاهای خود را کنترل کنید
  • می توانید ایران کد محصولات خود را خودتان چاپ کنید
  • می توانید به راحتی انبار گردانی کنید
  • می توانید برای محصولات خود برچسب گارانتی چاپ کنید

موارد استفاده از لیبل پرینتر در صنایع مختلف

  • صنعت خودرو سازی
  • صنعت نساجی
  • صنعت دارو سازی
  • صنعت لوازم خانگی
  • صنعت فرش و موکت
  • صنعت رنگ و رزین
  • صنعت سیم و کابل
  • صنعت قطعه سازی
  • صنعت پتروشیمی
  • صنعت تولید کفش
  • صنعت بسته بندی مواد غذایی
  • شرکت های بازرگانی
  • صادرات و واردات
  • شرکت های ارائه دهنده خدمات
  • ارائه گارانتی به مشتریان
  • صنعت لوازم بهداشتی و آرایشی
  • تمامی سازمان های تولید کننده
  • فروشگاه های اینترنتی

در یک فروشگاه کیف و کفش با استفاده از لیبل پرینتر و یک بارکد خوان می توانید به راحتی ثبت سفارش کرده و بعد از تولید کالا برچسب مخصوص آن را چاپ کرده (می توانید در این برچسب می توانید اطلاعات ذیل را چاپ کنید، سایز، رنگ، مدل، زیره، تاریخ تولید، بارکد، ایران کد،…) و روی محصول بچسبانید. همچنین بوسیله قابلیت های نرم افزارها و با استفاده از بارکدخوان، بارکد محصول را اسکن کرده و آن را به عنوان موجودی انبار ثبت کنید و با استفاده از همین بارکد خوان می توانید آن را از انبار حواله و خارج کنید (به فروش می رسد) به این ترتیب این محصول از لیست موجودی کسر می گردد و به صورت آنلاین از موجودی هر مدلی از کفش های فروشگاه خود باخبر خواهید شد.

لیبل پرینتر ها با چه مشکلاتی ممکن است مواجه شوند

پس از اینکه متوجه شدید لیبل پرینتر چیست، خوب است با مشکلاتی که گاهی ممکن است در این پرینتر ها رخ دهد آشنا شوید. بهترین انتخاب، انتخابی است که از قبل مشکلات آن را بدانید و راه حل آن را هم بدانید.

1– کالیبره نبودن چاپگر بارکد: اصطلاح کالیبره نبودن بدین معنا است که با ارسال دستور چاپ یک طرح ثابت از نرم افزار در چاپ ردیف های بعدی لیبل به مرور طرح چاپ شده جابجا می شود، بالا یا پایین تر می شود. یا اصلا طرح را به جای اینکه دقیقا روی لیبل چاپ کند بین لیبل ها چاپ می کند.
علت این امر این است که دستگاه همچنان نتوانسته است تشخیص بدهد که شما چه ابعادی از رول لیبل را در مخزن دستگاه قرار داده اید.
در نتیجه سعی کنید اگر پرینتر چاپ بارکد خریداری می کنید که ارزان قیمت تر از بقیه است، حداقل دستگاهی بخرید که اخیرا تولید شده و نه برای سال ها قبل را!

2– چاپ نگرفتن هیچ چیز: اگر از داخل کنترل پنل ویندوز بخش پرینتر ها تست پرینت از ویندوز ارسال کردید و چیزی چاپ نشد بررسی مجدد بکنید که احیانا ریبون را پشت و رو جا نزده باشید.

3– دستگاه قبلا چاپ می داده ولی حالا نمی دهد: در این حالت احتمالا پورت تنظیمی برای پرینتر را جابجا شده است. یعنی شما در گذشته کابل پرینتر را به پورت یو اس بی 1 و حالا به پورت دیگر وصل کرده اید. بهتر است همیشه روی یک پورت ثابت کابل پرینتر را وصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *