راهکارها

کاربرد های RFID

کاربرد­های RFID :

RFID در جاهای مختلفی از پزشکی تا صنعت و حتی در موجودات زنده کاربرد دارد

مثال­هایی از این کاربردها در ادامه آورده شده است:

 

1)مدیریت زنجیره تامین(SCM):

با قرار دادن tagهای RFID بر روی اجناس در زنجیره تامین در هر لحظه می­توان تشخیص داد که کالای مورد نظر در چه مرحله ای از زنجیره قرار دارد. RFID توسط شرکت­های مختلف در دنیا از جمله wal-mart ،Gillete و… برای این منظور به کار برده شده است.

کمک عمده RFID در زنجیره تامین به هنگام خرید مواد اولیه از تامین کنندگان و همچنین انتقال محصولات به توزیع کنندگان می­باشد. Tagهای RFID که بر روی پالت­های حمل محصولات نصب می­شوند اطلاعات کاملی از محصولات موجود در پالت در اختیار مراکز بازرسی قرار می­دهد و در نتیجه احتیاجی به باز کردن محموله و شمارش دستی محصولات نیست که این امر سبب کاهش قابل توجهی در هزینه بازرسی و افزایش دقت و کاهش اشتباهات حمل خواهد شد . همچنین اطلاعات وسیعی درباره مواد و قطعات تشکیل دهنده محصول ،مراحل ساخت آن ، زمان ساخت و تحویل ،محل قرارگیری آن در انبار و… را می­توان در داخل tagها ذخیره و نگهداری کرد.

2)سیستم کنترل موجودی :

 

یکی از کاربرد­های بسیار متداول RFID کاربرد آن در برنامه ریزی و کنترل موجودی­هاست. اطلاعات موجودی­ها  در tag های RFID نگهداری می­شود و از این طریق هر لحظه می­توان میزان موجودی موسسه و محل نگهداری آن­ها را چک کرد و احتیاجات را مشخص و سفارشات لازم را ارسال نمود. RFID هزینه کنترل موجودی را کاهش داده و کارایی ودقت آن را به میزان قابل توجهی افزایش می­دهد. شرکتwal-mart ادعا می­کند که با استفاده از RFID هزینه کنترل موجودی شرکت به میزان 5/1 % کاهش داشته است.

*شرکتwal-mart در زمینه استفاده از RFID تقریبا پیشگام است. با استفاده ازاین سیستم، wal-mart در هر لحظه چک می­کند که از هر محصول چقدر و در کدام قفسه­ها وجود دارد  و اگر در هر جا مقدار این کالا­ها کم باشد به طور خودکار دستوری به قسمت انبار داری ارسال می­شود تا قفسه­ها مجددا پر شوند. همچنین در زمان برداشتن یا گذاشتن موجودی در انبار این اطلاعات ثبت شده،سطح موجودی انبار چک شده و در صورت نیاز سفارش به تامین کنندگان به صورت خودکار داده می­شود.

 

3)ایجاد امنیت و جلوگیری از سرقت :

نمونه چنین کاربردی در فروشگاه­های زنجیره­ای ، پوشاک ،کتابخانه­ها و… دیده می­شود. tagهای متصل بر روی اجناس باید در هنگام خرید و پرداخت پول توسط مشتری غیر فعال شوند در غیر این صورت gateهای کار گذاشته شده نزدیک در ورودی فروشگاه­ها در هنگام خروج، tag فعال را شناسایی و سیستم امنیت را به کار می­اندازد.مثال دیگری از این کاربرد در جلوگیری از سرقت اتومبیل است ،برچسب RFID در داخل کلید قرار می­گیرد و تا زمانی که کلید مورد نظر، نباشد ماشین حرکت نمی­کند.

کاربرد عمده RFID امروزه در کتابخانه­ها می­باشد:

4)پزشکی:

در بیمارستان­ها این tagها برای تعیین موقعیت تجهیزات و پرسنل در هر لحطه به کار می­روند.علاوه بر آن برای کنترل موجودی­ها از جمله خون،دارو و… نیز کاربرد دارد. همچنین کاربردجدیدی از RFID برای انسان­ها وجود دارد که در بخش کاربرد­های آینده بیشتر در مورد آن بحث می­شود.

5) کنترل و نگهداری موجودات زنده:

در مراکز نگهداری از حیوانات یا دامداری­ها کاربردهای فراوان RFID قابل مشاهده است. با جاسازی یک برچسب RFID در زیر پوست حیوانات می­توان کد منحصر به فردی به هر حیوان تخصیص داد و در نتیجه از این طریق در هر لحظه می­توان موقعیت حیوان را مشخص کرد ،همچنین می­توان کنترل کرد که آیا به هرحیوان غذا، داروهای مورد نیاز،مراقبت کافی و… داده شده­است یا خیر. بنابراین از این طریق بسیاری از هزینه­هایی که به علت اشتباهات پزشکی و مراقبتی ایجاد می­شود، کاهش می­یابد.

علاوه بر این مالکان و دامپزشکان می­توانند آمار دقیق حیوانات تحت مسئولیت خود را بدانند.کاربرد RFID در انتقال حیوانات هم بسیار مهم است. به عنوان مثال در گاوداری­ها شیوع بیماری­هایی چون جنون گاوی این ضرورت را فراهم می­کند که درباره هر حیوان بدانیم چه غذاها و داروهایی مصرف نموده و در چه محل­هایی نگهداری شده­است. RFID برای شناسایی و مراقبت از حیوانات خانگی نیز به کار می­رود. به عنوان مثال اگر یک حیوان خانگی گم شود و آن را به مراکز مربوطه تحویل دهند، آن­ها قادرند با خواندن tag RFID اطلاعاتی در مورد صاحب آن به دست آورند.

6) در محل های فروش : Point-of-sale (POS)

Tag ها برای خرید و فروش­های غیر نقدی مورد استفاده قرار می­گیرند. مانند ایستگاه­های سوخت، ایستگاه مترو و…

مثلا در یک ایستگاه مترو یک دستگاه Reader در قسمت بالای در ورودی نصب می­شود که با عبور مسافران از این در اطلاعات موجود در برچسب RFID روی کارت آن­ها خوانده شده و به صورت خودبه خود از حساب Credit-card فرد، پول بلیت دریافت و به او اجازه عبور داده می­شود؛ که این کار هزینه صدور بلیت و چک کردن بلیت­ها و احتمال اشتباه را کاهش می­دهد و زمان انتظار مسافران کمتر خواهد بود.

 

7) مدیریت منابع انسانی (HRM) :

از طریق تخصیص یک برچسب RFID به هر یک از کارکنان سازمان می­توان اطلاعات موردنیاز درباره آن فرد را با کد اختصاصی خودش ذخیره و در مواقع لزوم به آن دسترسی پیدا کرد؛ همچنین با قرار دادن دستگاه­های Reader در محل­های مختلف در کارخانه می­توان عبورو مرور و زمان ورود و خروج کارکنان را کنترل نمود.

 

8) کنترل مسافران:

یکی از کاربردهای مهم  RFID در کنترل مسافران مثلا از طریق وجود یک برچسب RFID بر روی pass-port مسافران می­باشد که در هنگام عبور از gateهای ورودی به سالن پرواز و… اطلاعات آن خوانده شده و به مسافر اجازه عبور داده می­شود. بنابراین کنترل افراد ازاین راه بسیار مطمئن­تر، کم­هزینه­تر و سریع­تر خواهد بود. اطلاعاتی از جمله زمان و مکان کلیه مسافرت­ها و ورود و خروج از کشورها بر روی این tagها ذخیره می­شود.

 

9) دریافت عوارض راه:

در بسیاری از کشورها برروی ماشین­ها برچسب­هایی با اطلاعات شماره credit-card و مشخصات مالک آن، قرار داده می­شود.

در هنگام عبور از جاده­ها gateهایی برای جمع­آوری عوارض وجود دارد که این tagها را در حال حرکت خوانده و به صورت خودکار، مقدار عوارض را از حساب صاحب اتومبیل کم می­کند. از این طریق توقف برای پرداخت عوارض در جاده­ها حذف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *